Strategi
Å skape merverdi for våre kunder og forbrukere, for samfunnene vi driver virksomhet i og for selskapet – samtidig som vi reduserer vårt miljøavtrykk. Dette er ideen for vår CSR-strategi og de ambisiøse målene vi har satt oss.
I lang tid har vekst og ressursforbruk gått hånd i hånd, og det har vært umulig å oppnå dette hver for seg. Når befolkningen og levestandardene økte betydde dette at stadig mer av jordens ressurser ble brukt. Med en forventet befolkningsvekst til ca. 9 milliarder innen 2050 vil ikke denne trenden endres på lang tid. Ressursforbruket vil akselerere i de kommende tiårene ettersom naturressurser som fossilt drivstoff eller vann forbrukes mye raskere enn planeten kan produsere disse ressursene.
Mens denne utviklingen er en utfordring for fremtiden, er det også et stort potensiale: å oppnå mye med mindre og innovasjon vil være viktig for å være bærekraftig. Vi trenger løsninger som tillater folk å leve et godt liv, men som bruker mindre ressurser. Denne ideen er kjernen i Henkels CSR-strategi, og vi streber etter å finne nye metoder for økt og forbedret livskvalitet uten å bruke opp flere ressurser. Vi ønsker å forbedre våre produkter og løsninger gjennom innovasjon og smart tenking – å skape merverdi med redusert økologisk avtrykk.
Verdi og definisjon
Bli tre ganger mer effektive innen 2030
Våre bidrag innenfor seks fokusområder
Vi fokuserer aktivitetene våre langs verdikjeden innen seks fokusområder som reflekterer utfordringene ved bærekraftig utvikling i forbindelse med vår drift. Innovativitet og å oppnå mer med mindre, vil være nøkkelen til en bærekraftig utvikling som ikke ofrer menneskers livskvalitet. For å fremme progresjon langs verdikjeden gjennom våre produkter og teknologier, konsentrerer vi oss om noen faste områder som sammenfatter utfordringene relatert til vår drift. Vi har delt disse fokusområdene i to dimensjoner: «merverdi» og «redusert avtrykk». For en vellykket etablering av vår strategi og for å nå våre mål må begge dimensjonene alltid være til stede i våre medarbeideres tankesett og handlingsmåter og gjenspeiles i våre forretningsprosesser.
Våre fokusområder er delt inn i to dimensjoner: "mer verdi" og "redusert fotavtrykk." Vi tar sikte på å øke verdien vi skaper innenfor områdene "sosial fremgang", "sikkerhet og helse" og "ytelse". I områdene "energi og klima", "materialer og avfall" og "vann og avløpsvann" har vi som mål å redusere ressursene vi bruker og derav det økologiske fotavtrykket til vår virksomhet og produkter.
Det vi ønsker å oppnå innen 2030
Vårt 20-årige mål for 2030 er å tredoble verdien vi skaper for miljøavtrykket fra vår virksomhet, produkter og tjenester. For å nå målet vi har om å bli tre ganger så effektive innen 2030, må vi øke effektiviteten med et gjennomsnitt på 5 til 6 % hvert år. Vi nådde målet vårt for 2011 til 2015, forbedret forholdet mellom den verdien vi skapte og miljøavtrykk med i alt 38 %, og det var en effektivitetsøkning på 64 % innen 2020.
Våre delmål hittil representerer viktige milepæler på reisen mot vårt langsiktige mål om å bli tre ganger mer effektive innen 2030.
Mere værdi

Sosial fremgang
Sosial fremgang
Vi vil aktivt bidra til sosial fremgang, styrke mennesker og ivareta grunnleggende rettigheter
● Forbedre 20 millioner liv globalt innen 2025
● Engasjer 50 000+ ansatte i bærekraft
● Kilde 100% ansvarlig innen 2025

Opptreden
Opptreden
Vi ønsker å skape mer verdi for våre partnere langs verdikjeden og øke salget
● Hvert nye produkt bidrar til bærekraft
● Gi våre kunder og forbrukere en omfattende bærekraftsprofil av produktene våre innen 2025
● Øk nettosalget per tonn produkt med 20% innen 2025

Helse og sikkerhet
Helse og sikkerhet
Vi ønsker å skape tryggere arbeidsplasser og bidra til forbedret helse og hygiene
● Forbedre ytelsen for helse og sikkerhet med 60% per million arbeidstimer innen 2025
● Null ulykker er vårt langsiktige mål
● Nå ut til 90% av våre ansatte med globale helsekampanjer hvert år
Reducer fodaftryk

Energi og klima
Energi og klima
Vi ønsker å bidra til klimavern, stole på fornybar energi og redusere energibruk og utslipp
● Reduser CO2-utslipp med 65% per tonn produkt innen 2025
● Reduser CO2-utslippene med 75% og kilden 100% strøm fra fornybare energikilder innen 2030
● Bli klimapositiv innen 2040
● Spar 100 millioner tonn CO2 sammen med våre forbrukere, kunder og leverandører fra 2016 til 2025

Materiale og avfall
Materiale og avfall
Vi ønsker å bruke materialer mer effektivt, konvertere til bærekraftige kilder og generere mindre avfall
● Reduser avfallsproduksjonen med 50% per tonn produkt innen 2025
● 100% av resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje *, og 50% reduksjon av fossilbasert jomfru plast, inkl. minst 30% resirkulert plast for forbrukerprodukter, og null plastavfall i naturen innen 2025
● Palmeolje: 100% ansvarlig hentet og eksternt forsikret, og 100% sporbar
* Unntatt limprodukter der rester kan påvirke resirkulerbarheten eller forurense resirkuleringsstrømmer.

Vann og avløpsvann
Vann og avløpsvann
Vi ønsker å redusere innvirkningen på vann, og redusere vannforbruket og avløpsvannet
● Reduser vannforbruket med 35% per tonn produkt innen 2025
● Oppmuntre til ansvarlig bruk av produktene våre for å redusere vannforbruket
Dette har vi oppnådd
De siste årene har vi gjort betydelige fremskritt mot å nå våre delmål for 2020 (basisår: 2010). Mot slutten av denne strategiske perioden oppnådde vi å overgå våre mål for CO2-utslipp, avfall og arbeidssikkerhet.
Å bestemme relevante temaer og få innsikt og perspektiver
For å bestemme og kategorisere relevante temaer for forretningsvirksomheten og rapporteringen, engasjerer vi oss i en kontinuerlig prosess med å registrere og evaluere utfordringene og mulighetene for bærekraftig utvikling ved hjelp av forskjellige verktøy. Vi vurderer temaenes betydning for selskapet, miljøet og samfunnet, og også for våre interessenter. Dialog med våre interessenter hjelper oss med å få innsikt og perspektiver utenfor vår virksomhet og fremmer en felles forståelse av prioriteringer og utfordringer. Vi vurderer også vurderingskriteriene for ulike økonomiske og bærekraftsorienterte rangeringer og retningslinjene til Global Reporting Initiative (GRI). Resultatene fra disse prosessene kan kategoriseres i de seks fokusområdene som vi har identifisert i en vesentlighetsanalyse. I disse fokusområdene ønsker vi å drive bærekraftig utvikling globalt langs verdikjeden med forretningsvirksomheten.