Discover the brands and technologies from our business units Adhesive Technologies and Consumer Brands.
Consumer Brands
Å drive bærekraftig innovasjon hos Henkel
Hos Henkel er bærekraft forankret i innovasjonsprosessen. Takket være systematiske verktøy og prosesser er Henkel i konstant utvikling av innovative produkter og løsninger som gir kunder og forbrukere merverdi og bedre ytelse med lavere miljøavtrykk. Henkel fokuserer ikke på å utvikle noen få «bærekraftige produkter» med miljømessige fordeler. Selskapets mål er å forbedre alle produkter kontinuerlig ved å ta alle aspekter og hele verdikjeden i betraktning.
I 2008 forankret Henkel systematisk fokusområdet på sin CSR strategi i innovasjonsprosessen. Forskere må vise spesifikke fordeler av produkter og prosesser de utvikler med hensyn til ytelse, sosial fremdrift, helse og sikkerhet, energi og klima, vann og avløpsvann, samt materialer og avfall.
Henkel har utviklet et evalueringssystem kalt Henkel Sustainability#Master® for å vise spesifikke punkter i verdikjeden og på tvers av disse strategiske fokusområdene der innovasjon kan ha størst innvirkning. Kun ved å vurdere hele livssyklusen kan Henkel sikre at innovasjon vil forbedre den samlede bærekraftprofilen på sine produkter og prosesser. Henkel-eksperter bruker Henkel Sustainability#Master® til å evaluere potensielle innovasjoner og i dialog med forhandlere, NGO-er, samt andre interessenter.
Intervjuer (på engelsk)
Videoer (på engelsk)
En mer bærekraftig livsstil uten større endringer i hverdagslivet? Henkel Beauty Care inviterte online samfunnet til å sende inn oppfinnsomme videoer på online plattformen www.eyeka.com for å oppmuntre til ansvarlig dusjing – ikke ved å rekke ut en advarende pekefinger, men heller på en underholdende og sjarmerende måte.
Resultatet taler for seg selv: 91 videoer fra 17 land deltok i konkurransen. Og allsidigheten reflekterer hvordan de ulike deltakerne tolket temaet: med riming og rapping, spilling, spruting og flørting.