Å drive bærekraftig innovasjon hos Henkel

Hos Henkel er bærekraft forankret i innovasjonsprosessen. Takket være systematiske verktøy og prosesser er Henkel i konstant utvikling av innovative produkter og løsninger som gir kunder og forbrukere merverdi og bedre ytelse med lavere miljøavtrykk. Henkel fokuserer ikke på å utvikle noen få «bærekraftige produkter» med miljømessige fordeler. Selskapets mål er å forbedre alle produkter kontinuerlig ved å ta alle aspekter og hele verdikjeden i betraktning.

I 2008 forankret Henkel systematisk fokusområdet på sin CSR strategi i innovasjonsprosessen. Forskere må vise spesifikke fordeler av produkter og prosesser de utvikler med hensyn til ytelse, sosial fremdrift, helse og sikkerhet, energi og klima, vann og avløpsvann, samt materialer og avfall.

Henkel har utviklet et evalueringssystem kalt Henkel Sustainability#Master® for å vise spesifikke punkter i verdikjeden og på tvers av disse strategiske fokusområdene der innovasjon kan ha størst innvirkning. Kun ved å vurdere hele livssyklusen kan Henkel sikre at innovasjon vil forbedre den samlede bærekraftprofilen på sine produkter og prosesser. Henkel-eksperter bruker Henkel Sustainability#Master® til å evaluere potensielle innovasjoner og i dialog med forhandlere, NGO-er, samt andre interessenter.

Intervjuer (på engelsk)

Portrait of Kevin Woock

Intervju med Kevin Woock

Kevin Woock, Global Market Segment Manager, snakker om lettvektighet inne bilindustrien og forklarer hvordan Henkels unike portefølje av løsninger gjør det mulig å produsere sikrere og mer effektive biler.

Portrait of Barbara Grossmann

Intervju med Barbara Grossmann

Barbara Grossmann, Packaging Engineer i Henkels Beauty Care-avdeling, forklarer hvordan bruken av 25 % resirkulert aluminium i Fa deodorant spraybokser kan hjelpe Henkel med å redusere CO2-utslippet med opptil 10 000 tonn hvert år.

Portrait of Marwa Mohamed

Intervju med Marwa Mohammed

Marwa Mohamed, Regional Manager for Talent, Leadership & Learning i India, Midtøsten og Afrika, forklarer hvordan Henkel Innovation Challenge oppmuntrer studenter og Henkel-ansatte til å tenke kreativt om verden i 2050.

Portrait of Pete He

Intervju med Pete He

Pete He, Senior Research Fellow, forklarer Henkels nye engasjement for å redusere vannvolumet i Purex flytende vaskemiddel og hvorfor samarbeidet med Walmart og andre interessenter er viktig for å oppnå aksept på markedet.

Videoer (på engelsk)

En mer bærekraftig livsstil uten større endringer i hverdagslivet? Henkel Beauty Care inviterte online samfunnet til å sende inn oppfinnsomme videoer på online plattformen www.eyeka.com for å oppmuntre til ansvarlig dusjing – ikke ved å rekke ut en advarende pekefinger, men heller på en underholdende og sjarmerende måte.

Resultatet taler for seg selv: 91 videoer fra 17 land deltok i konkurransen. Og allsidigheten reflekterer hvordan de ulike deltakerne tolket temaet: med riming og rapping, spilling, spruting og flørting.

Absurd Waste - Thumbnail
Water for the Penguin - Thumbnail

Water for the Penguin

A more sustainable lifestyle without turning your everyday life upside down? Henkel Beauty Care invited a creative online-community to submit inventive videos that motivate for responsible shower behavior.