Min samling

Bedriftsprofil

Henkel ble grunnlagt i 1876. Mennesker over hele verden stoler på innovasjoner, merkevarene og teknologiene fra Henkel. I regnskapsåret 2016 rapporterte selskapet om et salg på ca 18.7 milliarder euro og et driftsoverskudd på 3.2 milliarder euro (justert for engangsavgifter/ avkastning og restruktureringskostnader). DAX-30 selskapet har sitt hovedkontor i Düsseldorf, Tyskland. Henkel har over 50 000 medarbeidere globalt, og mer enn 80% av disse jobber utenfor Tyskland. Henkel er dermed et av Tysklands mest internasjonale selskaper.

Henkel Norden

I Norge har Henkel vært representert med et bredt utvalg av produkter siden 1930, da Henkel AS ble stiftet i Oslo. Og i dag har Henkel vært representert i Norden i mer enn 90 år. Selskapets varemerker er ensbetydende med topp kvalitet og innovasjon, og er høyt verdsatt på markedet både blant forbrukere og i industrien.

Henkel er representert i Norden med samtlige tre divisjoner, og det nordiske hovedkontoret ligger i Stockholm. Selskapet har to lokale kontorer i Danmark og Finland samt to fabrikker som leverer ny teknologi innen limprodukter.

Tre globale forretningsenheter

Forretningsenheten Adhesive Technologies er markedsledende i verden innen lim, tetningsmidler og overflatebehandling for privatkunder, håndverkere og industribruk. Henkel leverer produkter for en lang rekke bruksområder for å tilfredsstille behovene til disse ulike målgruppene. I 2016 genererte forretningsenheten salg på 8 961 milliarder euro, noe som tilsvarer 48% av selskapets totale salg.

Produkter fra forretningsenheten Beauty Care er tilgjengelig over hele verden. Beauty Care består av kjente produktnavn innen hårfarging, hårstyling, hårpleie, toalettartikler, hudpleie og tannpleie og er en av verdens ledende leverandører av produkter til hårsalonger. I 2016 genererte forretningsenheten salg på 3 838 milliarder euro, noe som tilsvarer 20% av selskapets totale salg.

Laundry & Home Care har alltid spilt en viktig rolle for Henkel: Selskapets suksessrike historie startet med et produkt fra denne forretningsenheten. Laundry Care-virksomheten inkluderer både kraftige og spesialformulerte rengjøringsmidler samt tøymyknere, vaskeforsterkere og andre rense/vaskeprodukter for tekstiler. Home Care porteføljen inkluderer oppvaskmidler for manuell oppvask og oppvaskmaskin, rengjøringsmidler for bad og WC, husholdning, glass og spesialrengjøring. Vi tilbyr også luftrensere og insektsmidler for husholdninger i utvalgte regioner. I 2016 genererte forretningsenheten Laundry & Home Care salg på 5 795 milliarder euro, noe som tilsvarer 31% av selskapets totale salg.

Bedriftskultur

"Å skape bærekraftig verdi” er et engasjement som forener alle oss som arbeider i Henkel. Vi ønsker å skape verdier - for våre kunder og forbrukere, for våre team og for våre folk, for våre aksjonærer så vel som for storsamfunnet og lokalsamfunnene der vi opererer. Henkels medarbeidere vil alltid legge sin lidenskap, stolthet og entusiasme i å oppnå dette.

Vår bedriftskultur og vårt formål, visjon, misjon og verdier forener vår mangfoldige arbeidsstyrke og gir klare kulturelle rammer og retningslinjer. Globalt bindende regler for atferd er angitt i en serie retningslinjer. De gir veiledning i atferd og handlingsmønstre for medarbeidere på alle forretningsområder og i alle kulturer der vi driver virksomhet.

Formål: Skaper kundeverdi

Visjon: Ledende med våre innovasjoner, merker og teknologier

Oppdrag: Vi ønsker å betjene våre kunder og forbrukere over hele verden som en pålitelig partner med ledende posisjoner i alle relevante markeder og kategorier - som et engasjert team forent av felles verdier.

Verdier: Kunder og forbrukere, medarbeidere, økonomisk resultat, bærekraftighet, familiebedrift

Strategi

Vi former fremtiden med en klar, langsiktig strategi basert på vårt formål, vår visjon, misjon og våre verdier.

Vi ønsker å generere bærekraftig, lønnsom vekst mot 2020 og deretter. For å oppnå dette ønsker vi å bli mer kundeorientert, mer innovative, smidige og digitale. I tillegg satser vi på å øke bærekraftigheten i alle våre forretningsaktiviteter og styrke vår ledende posisjon i fremtiden.

Klar strategi med fire prioriteter:

  • Drive vekst
  • Akselerer digitalisering
  • Bedre fleksibilitet
  • Legge grunnlag for vekst

3:04Min.

Corporate Video

Henkel in less than 4 minutes

19.09.14

Visninger:

Bilder

Tjenester og nedlastninger

Carole Scott Henkel Head of Corporate Communications (Denmark, Finland, Norway, Sweden, UK & Ireland)

Tilleggsinformasjon